Horeca-ondernemer: velen voelen zich geroepen, weinig zijn succesvol

Waarom is de ene zaak succesvol en de andere niet?

Hoe komt het dat er zo veel mensen na enkele jaren er de brui aan (moeten) geven? Vaak is dat omdat het een grote druk legt op de familiale situatie van de ondernemer, maar het komt nog vaker voor dat mensen veel tijd investeren en 'het zout op hun patatten' niet verdienen.

Het landschap van de Horeca is complex en uitdagend, met veel voorkomende valkuilen die tot financiële instabiliteit kunnen leiden. In dit blogbericht wil ik enkele inzichten delen die ik tijdens mijn carrière opdeed.

Waarom is de ene zaak nu succesvol en de andere niet?
Waarom heeft de ene Horeca-ondernemer een leven naast zijn zaak of zaken en de andere niet?
...

1. Ken je financiën

Efficiënt financieel beheer is cruciaal voor de stabiliteit van elke Horecaonderneming.
Ken je kerncijfers en ga ermee aan de slag. Een duidelijk beeld van je financiële gezondheid stelt je in staat om proactieve beslissingen te nemen en financiële risico's te minimaliseren.

Investeren in moderne technologieën die real-time data aanbieden zien sommigen nog als een brug te ver omdat ze toch een boekhouder hebben…. Ik kan je verzekeren dat het de moeite loont en een aanvulling is van de belangrijke taken van je accountant! Want alleen met dagelijkse inzichten dan kan je snel reageren op veranderingen binnen je bedrijf.

Misschien ook interessant voor jou: blog: break-even point berekenen 

2. Beheers je kosten

Verder bouwend op het vorige wil ik beklemtonen hoe belangrijk een effectieve controle van je kosten is voor het behoud van de winstgevendheid in de Horeca.

De laatste jaren hebben we gezien wat corona, stijgende energieprijzen en duurdere ingrediënten met onze marge doen. Analyseer dus regelmatig je kostenstructuur en zoek waar besparingen mogelijk zijn zonder de kwaliteit van je diensten en producten in gevaar te brengen.

Energie-efficiënte apparatuur, vergelijken leveranciers, goede personeelsplanning zijn allemaal belangrijke factoren. 

Afval vermijden, Openingsuren tegen het licht houden, portiegroottes, menu-engineering, zijn allemaal zaken die kunnen bijdragen aan lagere kosten! 

FOTO: De Margriet
Bij onze klant draait het om kostenefficiënt en creativiteit. Elke week verrassen ze hun klanten met een heerlijke amuse, gemaakt van overgebleven ingrediënten.

Geen verspilling, alleen maar smaak!

3. Gezonde groei

Groeien is goed, duurzaam groeien is beter!

In deze tijden zijn er expansiemogelijkheden genoeg , maar gezonde groei vereist meer dan alleen enthousiasme. Analyseer grondig, want je zou niet de eerste zijn die door overdreven enthousiasme uiteindelijk met minder overblijft..

Elke Horeca-zaak is anders, al is het concept hetzelfde. De buurt, concullega’s, potentiële klanten zijn nooit 100% gelijk. Zorg ervoor dat elke nieuwe investering wordt ondersteund door een grondig marktonderzoek en een duidelijk financieel plan met voldoende buffer.

Lees ook: blog: bedrijfsdoelen opstellen

4. Aanpassingsvermogen

In de snel veranderende Horeca-sector is het vermogen om snel aan te passen aan nieuwe trends en klantenwensen een bepalende factor voor succes.

Wees dus attent op feedback van klanten en volg de markttrends. Maar dat wil niet zeggen dat je bij elke nieuwe trend je concept moet aanpassen! (Blijf steeds bij jouw missie, visie en bestaansreden!)

TIP: Het internet en zelf andere (Horeca-)zaken bezoeken kunnen je veel inspiratie geven over wat de klanten verwachten.

5. Marketing

Ken je doelgroep en je klant, dat is de basis van een effectieve marketingstrategie.

En die is nodig om klanten aan te trekken en te behouden. Zorg voor herkenbaarheid in je marketing zodat die beantwoord aan je doelpubliek. Wees consistent in je marketinginspanningen en meet de effectiviteit van elke campagne om je strategieën voortdurend te kunnen optimaliseren.

Sociale media, e-mailmarketing, loyaliteitsprogramma's zijn allemaal krachtige tools om het engagement te vergroten en je merk te versterken. 

En dus finaal zal je met deze inspanningen je omzet te verhogen.

Interesse? Lees dan zeker ook: blog: de kracht van socials

6. Innovatie en differentiatie

Zoek altijd naar manieren om je aanbod te onderscheiden van de concurrentie. Dit kan door unieke menu-items, uitzonderlijke service, of een onvergetelijke ambiance.

Wees jezelf want een klant doorziet zeer snel als jouw zaak slechts een kopie is van een ander concept. Authenticiteit is geen trend maar een waarde!


Van passie alleen kan je niet leven!

Het navigeren door de complexe wereld van de Horeca vereist meer dan alleen goed eten en een perfecte service! Het vereist strategisch management, people-management, uitstekende operationele vaardigheden en een voortdurende drive naar verbetering!

Ook groeien met je Horeca-zaak? 
Met een externe kijk op je onderneming kan je nieuwe inzichten en strategieën ontdekken om je bedrijf naar een hoger niveau te tillen.


Horeca-ondernemer: velen voelen zich geroepen, weinig zijn succesvol

20 vragen die zorgen voor meer verkoop in de horeca

Omdat ik vaak de vraag krijg over hoe we zaalmedewerkers kunnen helpen om meer te verkopen geef ik hier graag 20 concrete tips die zorgen voor meer omzet en hopelijk meer marge. Ze staan opgelijst volgens de “Customer Journey”, het verloop van een klantenbezoek in jouw Horeca-zaak. Ontdek het in deze waardevolle blog.

Lees meer

Cross en deep selling toepassen in de horeca

Zoals je zeker weet bepalen jij en je medewerkers grotendeels wat een klant besteld. Deze wijsheid moet je dus meenemen om het aankoopgedrag van je klanten te optimaliseren. Want dat is cruciaal voor het verhogen van je marges. In deze blog vind je 10 praktische tips die je direct kunt toepassen.

Lees meer

Het aankoopgedrag van je klanten sturen voor meer marge.

Ontdek hoe je Horecazaak winstgevender kan worden door het koopgedrag van klanten te sturen. Leer over menu-engineering, slimme prijsstrategieën, upselling en digitale technologie. Met deze blog krijg je praktische tips en verhoog je gegarandeerd je omzet.

Lees meer

Procesoptimalisatie in de horeca of hoe je tijd en geld bespaart.

Leer hoe digitalisatie met Microsoft 365 jouw Horeca-Onderneming transformeert. Ontdek praktische tips voor procesoptimalisatie. Bespaar tijd, geld en verhoog klanttevredenheid. En dit allemaal aan democratische prijzen.

Lees meer

Automatisatie in de horeca

Geld besparen dankzij digitale hulp! Met Power Automate van Microsoft zorgen we voor het automatiseren van jouw flows (of stromen) van de dagdagelijkse taken, zo bespaar je niet alleen geld, maar ook enorm veel tijd!

Lees meer

Tips om jouw gerechten en aanbod met je smartphone in beeld te brengen

Visuele aantrekkingskracht creëren is van onschatbare waarde in de horeca! Je potentiële gasten worden sneller aangetrokken door beeldmateriaal van o.a. heerlijke gerechten en sfeervolle interieurs. Ontdek er alles over.

Lees meer

Break-even point berekenen voor je horecazaak

Het regelmatig berekenen en analyseren van uw break-even point is niet alleen een financiële noodzaak, maar ook een strategisch voordeel. Het stelt u in staat om proactief te handelen en geeft u de controle over de financiële toekomst van uw horecaonderneming.

Lees meer

Slimme bedrijfsdoelen opstellen voor jouw Horeca-Onderneming

Het stellen van slimme doelen is een krachtig hulpmiddel om gericht te werken aan de groei van jouw Horeca-onderneming. SMART-doelen zorgen voor een duidelijke richting en vergroot de kans op succes. Laten we er samen een succesvol 2024 van maken!

Lees meer

Jouw menukaart is je beste/goedkoopste verkoper!

Als Horeca-ondernemer is het essentieel om te begrijpen hoe gasten menukaarten lezen voordat ze hun keuze maken. In dit blogbericht duiken we dieper in de psychologie achter menu-engineering en hoe je deze kennis kunt toepassen om de ervaring van de klanten te verbeteren en jouw omzet te verhogen.

Lees meer

Kerstdecoratie, de sleutel tot een feestelijk succes!

Ontdek het geheim van vroegtijdige kerstdecoratie, een warme sfeer trekt klanten aan en verhoogt de omzet!

Lees meer

Ideale tips om je content te optimaliseren!

De essentie van de 80% - 20% regel. Je kan emotie en ratio in je social media contentplanning combineren om zo een sterkere band met je doelgroep op te bouwen!

Lees meer

7 basisprincipes van vriendelijkheid in de horeca!

Ontdek 7 simpele maar zeer efficiënte basisprincipes van vriendelijkheid, om van een klant een loyale en terugkerende klant te maken! Een ideale klantgerichte service creëert een positieve herinnering voor gasten en motiveert hen om terug te keren en anderen aan te bevelen.

Lees meer

De kracht van social media in de horeca!

Ontdek hoe social media de drempel tot communicatie verlaagt in de horeca. Leer hoe je klanten kan aantrekken door ze te begrijpen (Customer Journey) en de kracht van social media te benutten met een effectieve contentplanning. De weg naar een succesvolle horecazaak.

Lees meer

De ideale werving in 4 stappen!

Garantie dat je gemakkelijker de juiste kandidaat gaat vinden met dit 4-stappenplan!

Lees meer

4 tips om jouw huidige werknemers tevreden te houden

De verbondenheid en waardering zo hoog mogelijk houden bij jouw team.

Lees meer

Speciaal voor accountants en boekhouders

Omdat er vaak wat misverstanden zijn over de rol van Comreza en eventuele overlapping met de rol van boekhouders en accountants is er speciaal voor jullie deze pagina. Aarzel zeker niet me te contacteren indien u vragen heeft!

Lees meer

Interview JoeFM

"Wat doet de Winstzoeker voor de Horeca-ondernemer nu juist?" vroeg Carl Schmitz van JoeFM zich af. Wel luister hier naar het antwoord.

Lees meer

Artikel HLN : "Passie alleen zal de Horeca niet redden."

Voor een rendabele Horeca-zaak is het even belangrijk om in de cijferpot te roeren als in de kookpot

30 oktober 2020

Lees meer

Cash is King!* Ook voor de Horeca-ondernemer en zijn leveranciers.

Iedereen heeft recht op zijn centen, maar om cashflow-problemen te voorkomen breng je beter eerst de situatie in kaart, bekijk je de mogelijkheden en bespreek je dit met je leveranciers. Beloften die je niet kan nakomen zijn voor geen enkele partij zinvol! Hoe je dit aanpakt lees je hier.

21 juni 2020

Lees meer

Alleen de maatregelen van de regering zullen de Horeca niet redden!

Steunmaatregelen zijn welkom, maar helpen enkel als ze een Horeca-ondernemer helpen die weet waar hij mee bezig is en waar hij naar toe wil. Anders zal het een druppel op een hete plaat blijken! Lees hier mijn reactie na het lezen van een opiniestuk van professor Gert Peersman in de Standaard.

11 juni 2020

Lees meer

Tips om Corona-vrije-tijd in te vullen

Mijn idee over hoe je dit moment moet aanwenden om een positief resultaat te krijgen voor je brasserie, café of restaurant. Geen grote theorieën maar praktische tips. Veel positief geluk toegewenst!

Lees meer

KPI's of kerncijfers voor je café, brasserie of restaurant bepalen.

Meten is weten! Ook in de horeca. Bepaal welke cijfers je zullen helpen om meer tijd, plezier en geld over te houden! Kies maximum 5 kerncijfers waar je op regelmatige basis mee aan de slag gaat. Veel nuttige info kan je al uit je kassasysteem halen, lijst ze eens op en volg hun evolutie!

Lees meer

Wat is nu juist menu-engineering en waarom is het zó belangrijk?

Hier ga ik dieper in op wat menu-engineering juist is. Ook geef ik enkele praktische tips om meer winst te maken door je foodcost goed te becijferen en deze data te combineren met je verkoopsstatistieken. Veel leesplezier en contacteer me gerust als mijn kennis je kan helpen.

Lees meer

Hoe je team voor tevreden klanten kan zorgen.

5 tips voor je mensen (en jezelf) die de klantgerichtheid en gastvrijheid omhoog stuwen. Ditmaal geen praktische tips maar hoe gedrag en ingesteldheid een stevige invloed hebben op je marge! Iedereen weet intussen dat een tevreden team en tevreden klanten zorgen voor een tevreden ondernemer!

Lees meer

(H)eerlijk digitaal: brainstormsessie

Hoe de digitale revolutie ook de HORECA aanpakt en hoe er mee omgaan. Rondetafelgesprek over FOODCOST, PERSONEEL en SOCIALE MEDIA met enkele leveranciers en uitbaters. Veel leesplezier!

Lees meer

Wat hebben Brussels Airlines en Horeca gemeen?

Over hoe je zaak te verpakken en verkopen naar de buitenwereld. Over het stellen van doelen en je problemen onder ogen te zien. Over het belang van partnerships. En over hoe GEZONDE AMBITIE een positieve gloed afstraalt op je team! Veel leesplezier.

Lees meer

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x