Het aankoopgedrag van je klanten sturen voor meer marge.

Jouw Horecazaak optimaliseren en het aankoopgedrag van je klanten sturen

Als horecaondernemer weet je natuurlijk dat elke keuze die een klant maakt, invloed heeft op jouw winstgevendheid. Maar wist je dat je actief kunt sturen wat je klant besteld?

In deze blog delen we praktische tips om het koopgedrag te beïnvloeden en zo jouw omzet te verhogen. MAAR… alvorens je deze tips in praktijk omzet is het cruciaal dat je en jouw medewerkers precies weten welke producten in de kijker gezet moeten worden.

Of met andere woorden: welke marges deze producten opleveren. Wat heeft het voor zin om een verkoopstrategie te implementeren als de producten die u verkoopt weinig tot geen winst opleveren?


1. Menu-engineering

Menu-engineering is een krachtige techniek om de verkoop van winstgevende items te stimuleren.
Door je menu strategisch te ontwerpen, kan je op een subtiele manier, de klant leiden naar de meest winstgevende gerechten.



1 PLAATSING

Positioneer je meest winstgevende gerechten op prominente plaatsen in het menu. Mensen scannen menu's vaak in een z-vorm.

Jouw bestsellers plaats je dus in de bovenste en onderste hoeken.

2 BESCHRIJVING

Gebruik aantrekkelijke en gedetailleerde beschrijvingen voor de margeproducten (de cash-cows).

Zorg bij deze beschrijving voor een woordkeuze die de zintuigen prikkelt en de perceptie & waarde verhoogt. Zo zorg je voor een stimulans in de aankoopbeslissing.



Zie ook: blog: Jouw menukaart is je beste/goedkoopste verkoper!


2. Prijsstrategieën

Slimme prijsstrategieën kunnen klanten subtiel sturen naar meer winstgevende keuzes.

  • Psychologische prijzen: traditioneel eindigen veel prijzen op ,95 of ,99 omdat dit psychologisch gezien de prijs aantrekkelijker maakt door deze net onder een rond getal te houden. Nu evolueert ons brein mee en doorzien we dit snel.

    TIP: Recente onderzoeken suggereren zelfs dat gelijke cijfers voor en na de komma, zoals 28,8 of 33,3 minder opvallen en daardoor aantrekkelijker kunnen zijn voor consumenten.

  • Bundeling: Bied bundels aan die producten combineren tegen een aantrekkelijke prijs. Dit verhoogt de gemiddelde besteding per klant.



3. Upselling en cross-selling

Upselling en cross-selling zijn bewezen technieken om de gemiddelde besteding per klant te verhogen. Het effectief toepassen van deze technieken vereist een subtiele en klantvriendelijke aanpak!

  • Upselling: Moedig klanten aan om een duurdere versie van een product te kopen of extra's toe te voegen. Dit kan door aanbevelingen van je medewerkers, menu-engineering, …
  • Cross-selling: Bied aanvullende producten aan die goed passen bij de huidige bestelling van de klant. Denk aan combo-aanbiedingen, aanbevelingen van het personeel en het gebruik van digitale technologie om suggesties te doen.

! De klant is hier en heeft beslist dat hij zijn geld in jouw zaak wil uitgeven. Laat ons er dan het maximale uit halen ZONDER de klant een slecht gevoel te geven.


4. Loyaliteitsprogramma's

Loyaliteitsprogramma's kunnen herhaalaankopen stimuleren en klantloyaliteit opbouwen. Hoewel deze techniek vaak wordt geassocieerd met grotere ketens, zijn er eenvoudige manieren waarop ook een “klassieke” Horeca-zaak hiervan kan profiteren.

Gemakkelijk implementeerbare voorbeelden: 

  • Punten systeem: Introduceer een eenvoudig punten systeem waarbij klanten punten verzamelen voor elke euro die ze uitgeven. Deze punten worden ingewisseld voor kortingen, gratis drankjes of desserts. Dit kan je beheren met een fysiek stempelkaartje of een eenvoudig digitaal systeem.
  • Exclusieve aanbiedingen: Bied loyale klanten toegang tot speciale aanbiedingen en evenementen. Bijvoorbeeld: een klantenavond met een speciaal menu, een exclusieve wijntasting, een bezoek aan een brouwerij, een leuke gadget, … Allemaal uitstekende manieren om waardering te tonen aan terugkerende gasten.
  • Verjaardagskortingen: Een klassieker maar nog steeds erg geapprecieerd. Zeker als je het op de ouderwetse manier doet t.t.z. met de post. Stuur verjaardagskortingen naar klanten die zich hebben aangemeld voor jouw nieuwsbrief. Dit kan hen aanmoedigen om hun verjaardag bij jouw brasserie te vieren of laat hen gewoon even terugdenken aan de leuke momenten die ze reeds bij jullie beleefden.
  • Refer-a-Friend programma: Beloon klanten die nieuwe gasten meebrengen met een gratis drankje. Dit kan mond-tot-mondreclame stimuleren en nieuwe klanten aantrekken. Jij toont dat je het erg waardeert dat jouw klant jouw zaak aan een potentieel nieuwe klant voorstelt. Dat wil ook zeggen dat de klant zijn vertrouwen, in jouw handen legt, aan jou om dat dan ook te bevestigen!

Deze voorbeelden zijn gemakkelijk implementeerbaar en kunnen een grote impact hebben op de klanttevredenheid en loyaliteit, wat uiteindelijk bijdraagt aan een hogere omzet.


5. Digitale technologie

Akkoord, dit is niet voor elke zaak weggelegd, maar toch.

Als je met verschillende medewerkers werkt is het niet eenvoudig om aan iedereen de details en technieken uit te leggen. En dan is een tablet, QR-code, handy die zelf suggesties doet, wel zo makkelijk om toch die extra marge te gaan zoeken. Maak er dus zeker gebruik van!

  • Digitale Menukaarten: gebruik tablets of QR-codes voor digitale menukaarten die dynamisch aanpasbaar zijn (op basis van voorraad en promoties).
  • Online Bestelsystemen: optimaliseer je online bestelsysteem voor upselling en cross-selling. Door bijvoorbeeld aanbevelingen te doen op basis van wat de klant heeft geselecteerd.

En is dit écht niets voor jou, neem er dan je menukaart bij en teken het eens uit: als een klant dat besteld, dan kunnen we dat of dat extra aanbieden. Zo heb je een fiche met het mogelijke aankoopgedrag van je klant die je aan je medewerkers kan voorleggen.

Maar nog belangrijker dan bovenstaande 5 tips is: Ken je poductmarges!

Het is cruciaal om te weten welke producten je moet promoten en wat de marges zijn die je daarop verdient. Dit inzicht helpt je niet alleen bij het verhogen van de winstgevendheid, maar zorgt er ook voor dat je medewerkers weten welke producten ze best aanbevelen.

Zorg ervoor dat zowel jij als je personeel hier goed van op de hoogte zijn. Ik weet dat dat niet voor iedereen vanzelfsprekend is, maar het geeft hen ook het gevoel deel te zijn van het grotere geheel dat je bedrijf is.

Maar weet dat het niet altijd, het product met de hoogste marge is, dat je in de kijker moet zetten, afhankelijk van het moment kunnen ook deze factoren meespelen:

  • Houdbaarheid: promoot producten waarvan de houdbaarheid bijna is verlopen om verspilling te voorkomen.
  • Snelle bereiding: focus op producten die weinig handeling vragen in de keuken en snel geserveerd kunnen worden, vooral tijdens drukke momenten.




Door strategisch gebruik te maken van menu-engineering, prijsstrategieën, upselling, loyaliteitsprogramma's, presentatie, digitale technologiën en het kennen van je productmarges, stuur je het aankoopgedrag van je klanten en verhoog je de winstgevendheid van je Horecazaak.

Begin vandaag nog met het implementeren van deze tips en zie hoe ook jouw omzet stijgt.

Even brainstormen over deze strategieën en de implementatie bij jouw zaak? 
Neem dan zeker contact met ons op en neem deel aan een verhelderend gesprek!


Het aankoopgedrag van je klanten sturen voor meer marge.

Horeca-ondernemer: velen voelen zich geroepen, weinig zijn succesvol

Financiële stabiliteit, kostenbeheersing, en duurzame groei. Ontdek hoe je jouw onderneming naar een hoger niveau kan tillen door strategisch management en innovatieve strategieën toe te passen. Lees verder voor een waardevol advies!

Lees meer

Procesoptimalisatie in de horeca of hoe je tijd en geld bespaart.

Leer hoe digitalisatie met Microsoft 365 jouw Horeca-Onderneming transformeert. Ontdek praktische tips voor procesoptimalisatie. Bespaar tijd, geld en verhoog klanttevredenheid. En dit allemaal aan democratische prijzen.

Lees meer

Automatisatie in de horeca

Geld besparen dankzij digitale hulp! Met Power Automate van Microsoft zorgen we voor het automatiseren van jouw flows (of stromen) van de dagdagelijkse taken, zo bespaar je niet alleen geld, maar ook enorm veel tijd!

Lees meer

Tips om jouw gerechten en aanbod met je smartphone in beeld te brengen

Visuele aantrekkingskracht creëren is van onschatbare waarde in de horeca! Je potentiële gasten worden sneller aangetrokken door beeldmateriaal van o.a. heerlijke gerechten en sfeervolle interieurs. Ontdek er alles over.

Lees meer

Break-even point berekenen voor je horecazaak

Het regelmatig berekenen en analyseren van uw break-even point is niet alleen een financiële noodzaak, maar ook een strategisch voordeel. Het stelt u in staat om proactief te handelen en geeft u de controle over de financiële toekomst van uw horecaonderneming.

Lees meer

Slimme bedrijfsdoelen opstellen voor jouw Horeca-Onderneming

Het stellen van slimme doelen is een krachtig hulpmiddel om gericht te werken aan de groei van jouw Horeca-onderneming. SMART-doelen zorgen voor een duidelijke richting en vergroot de kans op succes. Laten we er samen een succesvol 2024 van maken!

Lees meer

Jouw menukaart is je beste/goedkoopste verkoper!

Als Horeca-ondernemer is het essentieel om te begrijpen hoe gasten menukaarten lezen voordat ze hun keuze maken. In dit blogbericht duiken we dieper in de psychologie achter menu-engineering en hoe je deze kennis kunt toepassen om de ervaring van de klanten te verbeteren en jouw omzet te verhogen.

Lees meer

Kerstdecoratie, de sleutel tot een feestelijk succes!

Ontdek het geheim van vroegtijdige kerstdecoratie, een warme sfeer trekt klanten aan en verhoogt de omzet!

Lees meer

Ideale tips om je content te optimaliseren!

De essentie van de 80% - 20% regel. Je kan emotie en ratio in je social media contentplanning combineren om zo een sterkere band met je doelgroep op te bouwen!

Lees meer

7 basisprincipes van vriendelijkheid in de horeca!

Ontdek 7 simpele maar zeer efficiënte basisprincipes van vriendelijkheid, om van een klant een loyale en terugkerende klant te maken! Een ideale klantgerichte service creëert een positieve herinnering voor gasten en motiveert hen om terug te keren en anderen aan te bevelen.

Lees meer

De kracht van social media in de horeca!

Ontdek hoe social media de drempel tot communicatie verlaagt in de horeca. Leer hoe je klanten kan aantrekken door ze te begrijpen (Customer Journey) en de kracht van social media te benutten met een effectieve contentplanning. De weg naar een succesvolle horecazaak.

Lees meer

De ideale werving in 4 stappen!

Garantie dat je gemakkelijker de juiste kandidaat gaat vinden met dit 4-stappenplan!

Lees meer

4 tips om jouw huidige werknemers tevreden te houden

De verbondenheid en waardering zo hoog mogelijk houden bij jouw team.

Lees meer

Speciaal voor accountants en boekhouders

Omdat er vaak wat misverstanden zijn over de rol van Comreza en eventuele overlapping met de rol van boekhouders en accountants is er speciaal voor jullie deze pagina. Aarzel zeker niet me te contacteren indien u vragen heeft!

Lees meer

Interview JoeFM

"Wat doet de Winstzoeker voor de Horeca-ondernemer nu juist?" vroeg Carl Schmitz van JoeFM zich af. Wel luister hier naar het antwoord.

Lees meer

Artikel HLN : "Passie alleen zal de Horeca niet redden."

Voor een rendabele Horeca-zaak is het even belangrijk om in de cijferpot te roeren als in de kookpot

30 oktober 2020

Lees meer

Cash is King!* Ook voor de Horeca-ondernemer en zijn leveranciers.

Iedereen heeft recht op zijn centen, maar om cashflow-problemen te voorkomen breng je beter eerst de situatie in kaart, bekijk je de mogelijkheden en bespreek je dit met je leveranciers. Beloften die je niet kan nakomen zijn voor geen enkele partij zinvol! Hoe je dit aanpakt lees je hier.

21 juni 2020

Lees meer

Alleen de maatregelen van de regering zullen de Horeca niet redden!

Steunmaatregelen zijn welkom, maar helpen enkel als ze een Horeca-ondernemer helpen die weet waar hij mee bezig is en waar hij naar toe wil. Anders zal het een druppel op een hete plaat blijken! Lees hier mijn reactie na het lezen van een opiniestuk van professor Gert Peersman in de Standaard.

11 juni 2020

Lees meer

Tips om Corona-vrije-tijd in te vullen

Mijn idee over hoe je dit moment moet aanwenden om een positief resultaat te krijgen voor je brasserie, café of restaurant. Geen grote theorieën maar praktische tips. Veel positief geluk toegewenst!

Lees meer

KPI's of kerncijfers voor je café, brasserie of restaurant bepalen.

Meten is weten! Ook in de horeca. Bepaal welke cijfers je zullen helpen om meer tijd, plezier en geld over te houden! Kies maximum 5 kerncijfers waar je op regelmatige basis mee aan de slag gaat. Veel nuttige info kan je al uit je kassasysteem halen, lijst ze eens op en volg hun evolutie!

Lees meer

Wat is nu juist menu-engineering en waarom is het zó belangrijk?

Hier ga ik dieper in op wat menu-engineering juist is. Ook geef ik enkele praktische tips om meer winst te maken door je foodcost goed te becijferen en deze data te combineren met je verkoopsstatistieken. Veel leesplezier en contacteer me gerust als mijn kennis je kan helpen.

Lees meer

Hoe je team voor tevreden klanten kan zorgen.

5 tips voor je mensen (en jezelf) die de klantgerichtheid en gastvrijheid omhoog stuwen. Ditmaal geen praktische tips maar hoe gedrag en ingesteldheid een stevige invloed hebben op je marge! Iedereen weet intussen dat een tevreden team en tevreden klanten zorgen voor een tevreden ondernemer!

Lees meer

(H)eerlijk digitaal: brainstormsessie

Hoe de digitale revolutie ook de HORECA aanpakt en hoe er mee omgaan. Rondetafelgesprek over FOODCOST, PERSONEEL en SOCIALE MEDIA met enkele leveranciers en uitbaters. Veel leesplezier!

Lees meer

Wat hebben Brussels Airlines en Horeca gemeen?

Over hoe je zaak te verpakken en verkopen naar de buitenwereld. Over het stellen van doelen en je problemen onder ogen te zien. Over het belang van partnerships. En over hoe GEZONDE AMBITIE een positieve gloed afstraalt op je team! Veel leesplezier.

Lees meer

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x