Cross en deep selling toepassen in de horeca

10 Praktische tips om cross en deep selling toe te passen

Zoals je zeker weet bepalen jij en je medewerkers grotendeels wat een klant besteld. Deze wijsheid moet je dus meenemen om het aankoopgedrag van je klanten te optimaliseren. Want dat is cruciaal voor het verhogen van je marges. Hier zijn 10 praktische tips die je direct kunt toepassen.

1. Aandacht trekken

Plaats aantrekkelijke borden en schermen bij de ingang van je zaak met beelden van je mooiste en meest rendabele producten. Gebruik hoogwaardige foto's en korte, verleidelijke teksten om de aandacht te trekken.

Hierdoor creëer je direct vanaf het eerste contact een aantrekkelijke sfeer, waardoor klanten zin krijgen om binnen te komen en te genieten van je aanbod!

Natuurlijk moet je rekening houden met je eigen huisstijl want we willen niet allemaal een McDonalds zijn. De klant moet aangetrokken worden door jouw professionalisme op het moment dat die kennis maakt met je zaak.

2. Menu-indeling

Gebruik menu-engineering om populaire en rendabele combinaties te benadrukken. Plaats deze gerechten prominent op je menukaart. We hebben over dit onderwerp twee blogs die je hierbij helpen:

3. Gastvrije of suggestieve bediening

Een goede bediening maakt het verschil. Maar je moet het evenwicht vinden tussen “iets aanbevelen” en “platte verkoop”. Weet wel dat een klant eigenlijk niet wil kiezen en het liefste enkel “JA” zou antwoorden op wat jij hem aanbeveelt.

Geef dus zeker persoonlijke suggesties zoals:

  • "Zelf hou ik heel veel van onze oude Orval, je proeft echt een verschil met de jonge”.  En dan kan je natuurlijk (afhankelijk van je zaak) nog wat verder gaan.
  •  "Onze chef heeft vandaag versgebakken appeltaart gemaakt". En ook hier kan je verder gaan afhankelijk van klant en zaak: “nadeel is wel dat ik zelf al 3 stukken heb gegeten vandaag...”
  • "Wilt u misschien een frisse salade erbij? Vandaag is het er echt het weer voor.”
  • Ook kindvriendelijke opmerkingen als " Wauw, jij hebt dat flink opgegeten! Nu verdien je zeker een dessert!" stimuleren extra bestellingen.

4. Speciale aanbiedingen

Waarom niet werken met samengestelde menu’s? Dat kan trouwens ook drank en eten zijn. Let er wel op dat ze zowel voor jou marge-generators zijn als voor je keuken makkelijk. En dan moet je klant ook nog het gevoel hebben dat hij een goede zaak doet.

Zoek aantrekkelijke combinaties van gerechten en dranken. Bijvoorbeeld:

- Combinatiemenu’s: Een voorgerecht, hoofdgerecht en dessert voor een vaste prijs. Neem niet de gerechten van je kaart, maar doe er kleine aanpassingen aan zodat je niet “verplicht” bent dezelfde hoeveelheden te serveren.

- Bier en gerecht: Combineer een speciaal geselecteerd biertje bij een bepaald gerecht. Dit brengt meer op dan water, plus, je kan er je bierstock mee opkuisen!

5. Begin- en eindpunt

Zorg voor een goed begin en nog een beter einde van het klantenbezoek.

Dus: "Zou u graag willen beginnen met één van onze super lekkere aperitieven?"
Aan het einde: "Onze crème brûlée is een geweldige afsluiter, en daar hoort dan nog een cappuccino bij."

Deze suggesties verhogen de kans dat klanten aperitieven, desserts en koffie bestellen.

6. Tussentijdse check-ins

Aarzel niet om tijdens de maaltijd te vragen hoe alles smaakt en stel desgewenst extra's voor.

"Hoe smaakt de stoofpot? Kan ik nog iets voor u betekenen?"
of
"Had u graag nog wat frietjes of water gewenst?” (in plaats van alleen de gratis frietjes).

Dit verhoogt de klanttevredenheid en stimuleert extra bestellingen.

7. Ontdekken

Laat de klant af en toe iets proeven, ga rond met kleine porties van je top(=marge)producten.
Je hebt zeker al meegemaakt dat je op een dag nog geen enkele portie mosselen hebt verkocht en dan opeens 20. Eten (en ruiken) doet eten.

Dus zorg dat die eerste portie mosselen snel op tafel komt, al is het als mini-degustatie!

8. Aanvullende suggesties

Gebruik verleidelijke beschrijvingen zoals "Onze mosselen zijn vers uit Zeeland” of "De kaasplank is samengesteld uit de beste Belgische kazen, gerijpt tot perfectie", en voor de durvers “dit lammetje huppelde deze ochtend nog in de wei”

Cross en deep selling toepassen in de horeca

20 vragen die zorgen voor meer verkoop in de horeca

Omdat ik vaak de vraag krijg over hoe we zaalmedewerkers kunnen helpen om meer te verkopen geef ik hier graag 20 concrete tips die zorgen voor meer omzet en hopelijk meer marge. Ze staan opgelijst volgens de “Customer Journey”, het verloop van een klantenbezoek in jouw Horeca-zaak. Ontdek het in deze waardevolle blog.

Lees meer

Het aankoopgedrag van je klanten sturen voor meer marge.

Ontdek hoe je Horecazaak winstgevender kan worden door het koopgedrag van klanten te sturen. Leer over menu-engineering, slimme prijsstrategieën, upselling en digitale technologie. Met deze blog krijg je praktische tips en verhoog je gegarandeerd je omzet.

Lees meer

Horeca-ondernemer: velen voelen zich geroepen, weinig zijn succesvol

Financiële stabiliteit, kostenbeheersing, en duurzame groei. Ontdek hoe je jouw onderneming naar een hoger niveau kan tillen door strategisch management en innovatieve strategieën toe te passen. Lees verder voor een waardevol advies!

Lees meer

Procesoptimalisatie in de horeca of hoe je tijd en geld bespaart.

Leer hoe digitalisatie met Microsoft 365 jouw Horeca-Onderneming transformeert. Ontdek praktische tips voor procesoptimalisatie. Bespaar tijd, geld en verhoog klanttevredenheid. En dit allemaal aan democratische prijzen.

Lees meer

Automatisatie in de horeca

Geld besparen dankzij digitale hulp! Met Power Automate van Microsoft zorgen we voor het automatiseren van jouw flows (of stromen) van de dagdagelijkse taken, zo bespaar je niet alleen geld, maar ook enorm veel tijd!

Lees meer

Tips om jouw gerechten en aanbod met je smartphone in beeld te brengen

Visuele aantrekkingskracht creëren is van onschatbare waarde in de horeca! Je potentiële gasten worden sneller aangetrokken door beeldmateriaal van o.a. heerlijke gerechten en sfeervolle interieurs. Ontdek er alles over.

Lees meer

Break-even point berekenen voor je horecazaak

Het regelmatig berekenen en analyseren van uw break-even point is niet alleen een financiële noodzaak, maar ook een strategisch voordeel. Het stelt u in staat om proactief te handelen en geeft u de controle over de financiële toekomst van uw horecaonderneming.

Lees meer

Slimme bedrijfsdoelen opstellen voor jouw Horeca-Onderneming

Het stellen van slimme doelen is een krachtig hulpmiddel om gericht te werken aan de groei van jouw Horeca-onderneming. SMART-doelen zorgen voor een duidelijke richting en vergroot de kans op succes. Laten we er samen een succesvol 2024 van maken!

Lees meer

Jouw menukaart is je beste/goedkoopste verkoper!

Als Horeca-ondernemer is het essentieel om te begrijpen hoe gasten menukaarten lezen voordat ze hun keuze maken. In dit blogbericht duiken we dieper in de psychologie achter menu-engineering en hoe je deze kennis kunt toepassen om de ervaring van de klanten te verbeteren en jouw omzet te verhogen.

Lees meer

Kerstdecoratie, de sleutel tot een feestelijk succes!

Ontdek het geheim van vroegtijdige kerstdecoratie, een warme sfeer trekt klanten aan en verhoogt de omzet!

Lees meer

Ideale tips om je content te optimaliseren!

De essentie van de 80% - 20% regel. Je kan emotie en ratio in je social media contentplanning combineren om zo een sterkere band met je doelgroep op te bouwen!

Lees meer

7 basisprincipes van vriendelijkheid in de horeca!

Ontdek 7 simpele maar zeer efficiënte basisprincipes van vriendelijkheid, om van een klant een loyale en terugkerende klant te maken! Een ideale klantgerichte service creëert een positieve herinnering voor gasten en motiveert hen om terug te keren en anderen aan te bevelen.

Lees meer

De kracht van social media in de horeca!

Ontdek hoe social media de drempel tot communicatie verlaagt in de horeca. Leer hoe je klanten kan aantrekken door ze te begrijpen (Customer Journey) en de kracht van social media te benutten met een effectieve contentplanning. De weg naar een succesvolle horecazaak.

Lees meer

De ideale werving in 4 stappen!

Garantie dat je gemakkelijker de juiste kandidaat gaat vinden met dit 4-stappenplan!

Lees meer

4 tips om jouw huidige werknemers tevreden te houden

De verbondenheid en waardering zo hoog mogelijk houden bij jouw team.

Lees meer

Speciaal voor accountants en boekhouders

Omdat er vaak wat misverstanden zijn over de rol van Comreza en eventuele overlapping met de rol van boekhouders en accountants is er speciaal voor jullie deze pagina. Aarzel zeker niet me te contacteren indien u vragen heeft!

Lees meer

Interview JoeFM

"Wat doet de Winstzoeker voor de Horeca-ondernemer nu juist?" vroeg Carl Schmitz van JoeFM zich af. Wel luister hier naar het antwoord.

Lees meer

Artikel HLN : "Passie alleen zal de Horeca niet redden."

Voor een rendabele Horeca-zaak is het even belangrijk om in de cijferpot te roeren als in de kookpot

30 oktober 2020

Lees meer

Cash is King!* Ook voor de Horeca-ondernemer en zijn leveranciers.

Iedereen heeft recht op zijn centen, maar om cashflow-problemen te voorkomen breng je beter eerst de situatie in kaart, bekijk je de mogelijkheden en bespreek je dit met je leveranciers. Beloften die je niet kan nakomen zijn voor geen enkele partij zinvol! Hoe je dit aanpakt lees je hier.

21 juni 2020

Lees meer

Alleen de maatregelen van de regering zullen de Horeca niet redden!

Steunmaatregelen zijn welkom, maar helpen enkel als ze een Horeca-ondernemer helpen die weet waar hij mee bezig is en waar hij naar toe wil. Anders zal het een druppel op een hete plaat blijken! Lees hier mijn reactie na het lezen van een opiniestuk van professor Gert Peersman in de Standaard.

11 juni 2020

Lees meer

Tips om Corona-vrije-tijd in te vullen

Mijn idee over hoe je dit moment moet aanwenden om een positief resultaat te krijgen voor je brasserie, café of restaurant. Geen grote theorieën maar praktische tips. Veel positief geluk toegewenst!

Lees meer

KPI's of kerncijfers voor je café, brasserie of restaurant bepalen.

Meten is weten! Ook in de horeca. Bepaal welke cijfers je zullen helpen om meer tijd, plezier en geld over te houden! Kies maximum 5 kerncijfers waar je op regelmatige basis mee aan de slag gaat. Veel nuttige info kan je al uit je kassasysteem halen, lijst ze eens op en volg hun evolutie!

Lees meer

Wat is nu juist menu-engineering en waarom is het zó belangrijk?

Hier ga ik dieper in op wat menu-engineering juist is. Ook geef ik enkele praktische tips om meer winst te maken door je foodcost goed te becijferen en deze data te combineren met je verkoopsstatistieken. Veel leesplezier en contacteer me gerust als mijn kennis je kan helpen.

Lees meer

Hoe je team voor tevreden klanten kan zorgen.

5 tips voor je mensen (en jezelf) die de klantgerichtheid en gastvrijheid omhoog stuwen. Ditmaal geen praktische tips maar hoe gedrag en ingesteldheid een stevige invloed hebben op je marge! Iedereen weet intussen dat een tevreden team en tevreden klanten zorgen voor een tevreden ondernemer!

Lees meer

(H)eerlijk digitaal: brainstormsessie

Hoe de digitale revolutie ook de HORECA aanpakt en hoe er mee omgaan. Rondetafelgesprek over FOODCOST, PERSONEEL en SOCIALE MEDIA met enkele leveranciers en uitbaters. Veel leesplezier!

Lees meer

Wat hebben Brussels Airlines en Horeca gemeen?

Over hoe je zaak te verpakken en verkopen naar de buitenwereld. Over het stellen van doelen en je problemen onder ogen te zien. Over het belang van partnerships. En over hoe GEZONDE AMBITIE een positieve gloed afstraalt op je team! Veel leesplezier.

Lees meer

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x